Linie lotnicze Qantas sprzedawały bilety na już skasowane przez siebie loty. Po długich negocjacjach ostatecznie zgodziły się zapłacić karę.
Największy australijski przewoźnik lotniczy Qantas doszedł do porozumienia z Australian Competition and Consumer Commision (ACCC – Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów) w sprawie sprzedaży przez przewoźnika biletów na skasowane loty. Tak zwane „widmowe loty” dotyczyły tysięcy pasażerów, gdyż Qantas miał sprzedawać tysiące biletów na loty, o których wewnątrz przewoźnika wiedziano, że są odwołane.
Australijskie linie lotnicze zapłacą karę i wypłacą odszkodowania pasażerom
Zgodnie z porozumieniem z ACCC linie zgodziły się zapłacić 100 mln dolarów australijskich kary (266,2 mln złotych). Ugoda kończąca postępowanie sądowe musi być jeszcze zatwierdzona przez Sąd Federalny Australii.
Cieszymy się, że Qantas przyznał się do wprowadzania swoich klientów w błąd i zgodził się, że trzeba ponieść karę – stwierdziła przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb na konferencji prasowej.
W ramach ugody Qantas, obok kary, zgodził się przygotować program wypłacania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów. Na wyrównanie pasażerom poniesionych przez nich szkód przewoźnik szykuje 20 mln dolarów australijskich (53,2 mln złotych), a pasażerowie, których loty były odwołane co najmniej dwa dni przed ich terminem (i którzy w tym czasie kupili bilety) będą uprawnieni do otrzymania 225 dolarów australijskich odszkodowania w przypadku lotów krajowych i 450 w przypadku lotów międzynarodowych.
To ważny krok do przywrócenia zaufania do narodowego przewoźnika – stwierdziła szefowa Qantas Vanessa Hudson cytowana przez BBC.
Qantas sprzedawał bilety nawet na loty odwołane na wiele tygodni przed terminem
Sprawa sprzedawania biletów na „widmowe loty” stała się głośna w sierpniu 2023 roku, gdy ACCC rozpoczęła postępowanie w tej sprawie. W jego trakcie stwierdzono, że problem nie dotyczył tylko lotów odwołanych na kilka dni przed ich terminem, ale zdarzały się także przypadki sprzedaży biletów na loty odwołane na wiele tygodni przed terminem odlotu.
Vanessa Hudson została szefową Qantas w 2023 roku zastępując wieloletniego szefa Alana Joyce’a. Jej głównym zadaniem jest przywrócenie przewoźnikowi zaufania klientów, które utracono pod poprzednim szefostwem z powodu drogich biletów, opóźnień i odwoływania lotów oraz złego traktowania pracowników.
rp.pl