Wydawcy pozywają Google o 2,1 mld euro odszkodowania. Wśród nich Agora

Europejscy wydawcy zdecydowali się pozwać Google w związku z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji. Chodzi o rynek reklamy internetowej w latach 2014-2023. W tym gronie jest m.in. Agora, która domaga się 44 mln euro odszkodowania. Łączne roszczenie przekracza 2 mld euro.

„W holenderskim Sądzie Okręgowym w Amsterdamie został złożony pozew przeciwko Google Netherlands B.V., w którym spółka Greyfield Capital domaga się od pozwanego odszkodowania wynikającego z roszczeń europejskich wydawców publikacji prasowych, w kwocie około 2,1 mld euro z tytułu naruszenia zasad uczciwej konkurencji na europejskim rynku technologii reklamy internetowej w latach 2014 -2023″ – napisano w komunikacie Agory.

Jedną z ponad 30 europejskich mediowych grup kapitałowych zaangażowanych we wszczęty proces jest Agora oraz jej spółki zależne: grupa Radiowa Agory oraz Eurozet. Z uwagi na charakter wszczętego postępowania europejscy wydawcy dokonali na rzecz Greyfield Capital przelewu wierzytelności odszkodowawczych należnych z powodu działań naruszających uczciwą konkurencję przez grupę kapitałową pozwanego.

„Argumentacja w przedmiocie zasadności dochodzonych roszczeń opiera się w głównym przedmiocie na wcześniejszej prawomocnej decyzji z dnia 7 czerwca 2021 r. francuskiego organu ochrony konkurencji (Autorité de la concurrence), który stwierdził, że Google nadużywał swojej dominującej pozycji na rynku technologii reklamy internetowej i nałożył na niego karę 220 mln euro” — napisano.

„Potencjalne odszkodowanie należne spółkom z grupy kapitałowej Agora zostało ocenione na wartość ponad 44 mln euro. Należy zaznaczyć, że powyższe kwoty stanowią szacunek wysokości odszkodowania obliczony przez CRA International, Inc. i w konsekwencji wskazane kwoty nie są ostateczne i mogą ulec zmianie (…)” — dodano.

Wskazano, że podmiotem finansującym postępowanie jest Harbour Fund V L.P., który ponosi również ryzyko ewentualnego niepowodzenia w zakresie dochodzonego roszczenia (tj. poniesie koszty procesu i wynagrodzeń doradców w razie braku zasądzenia odszkodowania od pozwanego). W przypadku uzyskania przez powoda odszkodowania jego odpowiednia część przypadająca na Agorę oraz jej spółki zależne, po potrąceniu kosztów procesu i wynagrodzeń doradców i finansującego postępowanie, zostanie przekazana do Agory oraz jej spółek zależnych.

„Google prowadzi konstruktywną współpracę z wydawcami w całej Europie. Nasze narzędzia reklamowe, jak i te oferowane przez naszych licznych konkurentów w obszarze adtech, pomagają milionom stron internetowych i aplikacji finansować ich treści oraz umożliwiają firmom każdej wielkości skuteczne dotarcie do nowych klientów. Usługi te są dostosowywane i rozwijane we współpracy z tymi samymi wydawcami. Ten pozew jest spekulacyjny i oportunistyczny. Będziemy się mu stanowczo przeciwstawiać, opierając się na faktach” — komentuje Oliver Bethell, Dyrektor ds. Prawnych, Google

businessinsider.com.pl

Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *